תגיות

, , , ,

אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל.  טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם–וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ:  מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ–וּבְאָלָתוֹ:  אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם.  לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹהִים–כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר-לָךְ. [דברים כ"ט]

בהמשך למסופר בפרשת כי תבא בה אלוהים מכריז על היותו של העם לעם, ועליו כאלוהיו.
בפרשתינו, האל כורת עם העם ברית מכוננת שישמור את מצוותיו וימנע מלעבור על חוקיו, והאל בתמורה יתן לו חיים על פני האדמה ברכות וכל טוב. וכנאמר בסוף הפרשה – "ובחרת בחיים".

אבל אם נתבונן בהמשך הכרזת הברית של האל נמצא –
"וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם–אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת.    כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם."

משמע לכאורה, האל כורת ברית לדורות ומבהיר את תוקף הברית גם לבאים אחרי הדור שנוכח במעמד.

פרשת ניצבים ערב ראש השנה

פרשת השבוע ערב "יום הדין"

בפרשת ואתחנן נתקלנו בשאלה אחרי דברי התורה –
"לא את אבותינו כרת יהוה את הברית הזאת. כי איתנו אנחנו אלה פה היום! פנים בפנים דיבר יהוה עימכם מתוך האש.." [דברים ה']
והשאלה שעלתה – הרי הדור הבא לא נכח במעמד, ואם סיבת האמונה היא ש – "לא את אבותינו כרת יהוה את הברית", אלא איתכם ממש..
אז מה נאמר לדור הבא שאיתו לא נכרתה הברית?

ועמדנו על הנקודה המעניינת שלכאורה השאלה על אמונת הדור הבא נשאלת שם –
"כי ישאלך בנך מחר לאמר – מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציוה יהוה אלוהינו אתכם? ואמרת לבנך – עבדים היינו.."
והשאלה כאמור נותרת ללא מענה כיוון שהדור הבא כן יאמר – "את אבותינו כרת יהוה את הברית הזאת.." אולי, אבל לא איתנו.

אם כן גם בפרשתנו נשאלת השאלה –
הכיצד נכרתת ברית ל"אשר איננו פה עימנו היום"?

שאלה מהותית זו אשר עומדת ביסוד האמונה, מצטרפת לשאלה הפילוסופית הידועה – האם ישנה לאדם יכולת בחירה בכלל, וביהדות בפרט?

בהמשך הפרשה אנו קוראים "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע..
וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים".

  • האם ישנה בחירה כאשר מצורף הציווי ב"בחירה" לבחור בחיים?
  • האם ישנה ברית כאשר היא נכרתת עם הדור הבא שלא בנוכחותו?
  • האם הדור הבא מוכרח להאמין מכח הסיפור, הלא רק עם אבותיו כרת האל את הברית הזאת? בניגוד לטענת התורה הנאמרת לדור הנוכח במעמד –  "לא את אבותיך אנוכי כורת את הברית".

השאלות הנ"ל מקבלות משנה תוקף בעיתוי של הפרשה ערב ראש השנה הנחשב ל"יום הדין" עפ"י היהדות וליום מבחן לשמירת הברית שעפ"י המסופר נכרתה עם אבותינו.

שבת שלום!